Interferente.ro Descopera Stiinta si tehnica Descoperiri in muzeul de antichitati

Duminică, 14 Iulie 2013 11:50

Descoperiri in muzeul de antichitati

 

Secolul XX este pe drept cuvant considerat secolul marilor cuceriri stiintifice, artistice, tehnice. Toate aceste mari descoperiri prezente isi au, totusi, radacini in secolul trecut. E de la sine inteles ca “marile” descoperiri din secolul trecut trezesc azi un zambet nostalgic, dar evocarea lor nu poate decat sa ne emotioneze, fie si pentru o clipa. Amintim: telegraful fara fir, locomotiva electrica, fotografia din balon, scrierea de la distanta, lanterna impotriva banditilor, bicicleta cu patru roti, automobilul.

 

 

Telegraful fara fir

La sedinta Academiei Franceze din 2 mai 1898, domnul Ducretet a prezentat pentru prima data interventia sa, constand in asa-zisul “telegraf fara fir”, un dispozitiv cat se poate de ingenios, instalat pe de-o parte in sala de sedinte a Academiei, iar pe de alta parte, in sala “pasilor pierduti” a tribunalului francez. Traversand peretii grosi ai zidurilor, dar fara nici un fir care sa lege “transmiterea” de “receptie”, telegraful Morse s-a pus in functiune, pentru prima data o scrisoare fiind transmisa si inregistrata, deci, fara fir. Dupa cum ne informeaza almanahul Hachette din acelasi an, evenimentul a facut senzatie in lumea pariziana de atunci.

 

Locomotiva electrica

Inginerul J. J. Heilliman este cel care a pus in miscare … prima locomotiva electrica in urma cu o suta de ani. La 12 noiembrie 1886, a lansat un nou model de locomotiva, numita “locomotiva electrica” sau model 8001. Fapt este ca aceasta locomotiva a strabatut distanta Paris-Mantes. Lungimea locomotivei este de 19 metri, avand o greutate de 128.000 kilograme.

 

Fotografia din balon

Tot in cadrul Academiei Franceze, domnul Caillete a prezentat proiectul unui aparat mai special, si anume un aparat de inregistrare fotografica automata care permitea sa surprinda imagini fotografice de la mare inaltime, mai bine zis, de la inaltimea aerostatului, atat imagini ale pamantului, cat si imagini de deasupra aerostatului. Imaginile foto puteau astfel fi surprinse chiar si de un simplu … zmeu de hartie, cu conditia ca acesta sa fie bine echilibrat.

 

Scrierea de la distanta

Scrierea de la distanta apartine domnului Hoffmann. Despre ce este vorba? Inventia consta dintr-un aparat, numit de el teleimprimator, avand o clavicula prevazuta cu o serie de semne, corespunzand fiecare unei litere din alfabet, unei cifre, etc. era suficient sa apesi, din locul stabilit al transmiterii, pe una din clape, pentru a obtine impresia, la locul stabilit receptarii, ca atare a unei scrisori veritabile, autentice, imprimata pe banda de hartie.

 

Lanterna impotriva banditilor

Spaima braconierilor, a banditilor de tot felul, a spargatorilor a fost, la inceput, simpla si biata … lanterna. Inventarea acestui “proiector de lumina electrica” a fost un eveniment de prim ordin. Justitia, politia franceza aveau acum in mana o arma de temut, in intunericul deplin al strazilor pariziene.

 

Bicicleta cu patru roti

Bicicleta cu patru roti a fost inventata cu o utilitate precisa: verificarea securitatii drumurilor de tot felul. Nasterea acestei inventii s-a petrecut in orasele franco-algeriene. Bicicleta avea o lungime de 2.20 m si o greutate de 74 kg. Avea 4 locuri dintre care unul era la coada bicicletei, biciclistul din urma stand cu spatele la ceilalti 3 asezati in fata lui, echipa asigurand astfel permanenta supraveghere a drumului.

 

Automobilul

Odata aparut, automobilul va pune in umbra bicicletele cu 2, 3 sau 4 roti. Incep primele concursuri automobilistice … Toata lumea gusta acum din senzatia unei curse rapide, care poate lasa in urma cu mult minunatii cai … “Automobilul Club”, proaspat infiintat, numara 2.000 de membri, organizand la Palatul Tuileries o mare expozitie. Se poate vedea aici cateva masini celebre: birja electrica Krieger, a carei manipulare pare cu mult mai simpla fata de automobilele cu benzina, masina Decauville, fara nici un fel de capota, masina Dietrich, cu o capota de zile mare, dog-carul George Richard, cu doua locuri, fara capota, carul electric Juantaud, cu capota si doua locuri. Modelele sunt admirate de toata lumea, doarece imbina intr-un mod placut eleganta vechilor birje cu ultimele perfectiuni moderne. Masinile prezentate sunt mai usoare, mai elegante, masini de promenada, fara bine cunsocutele “trepidatii” ale vechilor modele, de unde si un interes enorm.

Primele curse organizate: Paris-Bordeaux, pe distanta de 591 km. Castigator este domnul De Knyff, cu un timp de invidiat: 15 ore, 15 minute, 31 de secunde …

Alta cursa importanta pentru desemnarea marilor castigatori este Paris-Amsterdam-Paris, pe o masina cu trei locuri, castigata de domnul Charron, intr-un timp record: 33 ore, 4 minute si 34 secunde …


Related news items:
Newer news items:
Older news items: