Vineri, 11 Iunie 2010 15:35

eLearning

Lumea de astazi se bazeaza pe inovare rapida. Pe masura ce trece la o economie bazata pe cunoastere, UE trebuie sa isi dezvolte potentialul creativ. Europenii trebuie sa invete, in primul rand, sa fie deschisi la schimbari si receptivi la strategii diferite.

Training-ul online este un subiect la moda in Romania. Ca si in alte zone ale training-ului, viteza de import a noilor concepte face sa folosim acesti termeni fara insa a intelege in profunzime semnificatia acestora:

LMS (Learning Management System) - pachet de software, de obicei de mari dimensiuni, care initiaza managementul si livrarea training-ului catre cursanti. Majoritatea LMS-urilor sunt sisteme ce folosesc web-ul, facilitand accesarea si administrarea sistemului oriunde, oricand. 

 

Training Online - termen general ce descrie diverse metode de livrare/publicare de materiale de training pe web. eLearning -  termen general care se refera la invatarea prin intermediul calculatorului, dar poate include si tehnologii mobile ca PDA, telefoane mobile sau MP3 players. 

E-Learning-ul este, prin definitie, o forma de invatamant la distanta. Acest termen se poate referi de asemenea si la website-uri educationale. Este folosit tot mai des in zona corporate pentru a defini training-ul online.
mLearning - este urmatoarea generatie de eLearning si se refera la livrarea materialelor educative catre cursantii extrem de mobili. Tehnologiile de livrare folosite sunt PDA-urile, telefoanele mobile, intrumentele audio digitale, etc.  
Invatamant la distanta sistem eLearning - livrarea materialelor educative catre studentii care nu sunt fizic la cursuri. Profesorii si studentii pot comunica prin urmatoarele moduri:

 

  • Independent - reprezinta modelul prin care utilizatorul individual descarca materialul de curs de pe internet sau il utilizeaza direct de pe CD, parcurgandu-l de unul singur. Acesta prezinta avantajul unei cantitati de informatie foarte mare, care poate fi accesata intr-un timp scurt, insa este foarte rigid in ceea ce priveste comunicarea instructor-cursant;
  • Sincron - permite doar unui singur utilizator sa transmita informatie la un moment dat. Un astfel de exemplu este acela in care instructorul poate sa furnizeze informatia cursantilor, dar cursantii nu pot interactiona in timp ce primesc informatia - invatamantul la distanta, cursuri online; 
  • Asincron - cand doresc si/sau au timp, prin schimbarea de mesaje sau materiale printate. De asemenea, pe masura ce tehnologia devine tot mai generoasa, aceste materiale pot fi si sub forma audio/video, etc. “clasa de curs virtuala”- platforme AEL, jocuri, pentru elevi on-line.
  • Clase virtuale - forumuri de cursanti care schimba idei si cunostiinte. Au un grad mare de interactivitate, in comparatie cu alte forme de eLearning. 

 

Desigur ca, de multe ori aceste definitii sunt ambigue sau se suprapun. De asemenea, pe masura ce tehnica evolueaza, asistam la largirea definitiilor initiale.

Cristian Banu, General Manager la DLS - Direct Learning Systems http://www.learningsystems.ro - ne explica si ne ajuta sa intelegem mai bine ce inseamna si ce pot face platformele de E-learning.

“Instrumentele online - plaformele de eLearning - sunt solutii software care trebuie sa raspunda unor nevoi. Ele pot fi scalate, adaptate, modificate, astfel incat sa raspunda cel mai bine cerintelor unei organizatii. Eventual, chiar se poate realiza unul de la zero, personalizat pe organizatie.

Instrumentele puse la dispozitie de platformele de eLearning performante ofera un grad sporit de interactivitate: avem interactivitate sincrona pe chat, sincrona deschisa prin "seminar" sau forum, comunicare privata asincrona printr-un sistem de mesagerie inchis. De asemenea, se poate include cai comunicare video. Activitatile cursantilor sunt bine monitorizate si ofera statistici utile priving actiunile cursantilor. De asemenea, supervizorii pot avea acces la informatie dupa criterii de cautare foarte fine.

Dezvoltarea training-urilor online depinde in principal de 2 factori: dezvoltarea tehnologica si capacitatea organizatiilor de a asimila noile tehnologii. Aici, este interesant de notat evolutia domeniului: la inceput, principalii clienti erau departamentele de IT care solicitau cursuri de specializare. A urmat perioada cursurilor de comunicare, iar in prezent, se inregistreaza un interes deosebit din partea departamentelor de resurse umane (DLS are cateva programe interesante dedicate acestui segment de clienti). Clientul ideal de pe piata romaneasca mi se pare a fi o companie cu angajati aflati in mai multe locatii. Pentru un astfel de client economiile si ROI-ul sunt mult mai usor de inteles si apreciat.”

e-Learning-ul este viitorul, spun unii cercetatori, insa, pentru furnizorii interni de astfel de servicii, va mai dura un pic pana cand vor apare contractele mari. Dupa ce clientii vor asimila conceptul, vor incepe sa cumpere pachete de eLearning de la jucatorii mari din afara, care au o imagine mai buna si o oferta mai larga de produse. De asemenea, multinationalele au in majoritatea cazurilor parteneri traditionali in aceasta zona.

Pentru dezvoltarea profesionala si formarea continua e-learning este nevoie de calculator si implicit conectarea la internet. Odata ce accesul la un calculator este rezolvat, cel ce doreste sa studieze online trebuie sa fie obisnuit cu cautarea pe internet, e-mailul, trimiterea si primirea de atasamente, procesare de texte si trebuie sa cunoasca o limba de circulatie internationala: engleza si/sau franceza. Cel ce doreste sa invete pe o astfel de platforma, intra pe un site specializat, se inscrie cu datele personale de identificare si devine utilizator. Accesul ulterior se face pe baza unui nume de utilizator si parola. Scrisul este metoda principala de comunicare in clasele online; prin scris se vor exprima gandurile, se vor impartasi idei si se vor pune intrebari. Atunci cand cursantul online are nevoie de ajutor in intelegerea unei notiuni, acesta poate pune intrebari colegilor de clasa virtuala sau tutorelui. Limbajul trupului generat de confuzie, satisfactie nu pot fi vazute de catre colegi sau tutore decat daca in plus e folosita si o camera web.

Ca si in cadrul unei scoli traditionale, cursantul online trebuie sa-si rezerve un timp adecvat pentru studiu. In timp ce cursurile online ofera maximum de flexibilitate fiind centrate pe utilizator (cursant), ele necesita autodisciplina si bunavointa de a lucra independent din partea cursantului.

Pe langa avantajele lucrului "la domiciliul cursantului" educatia la distanta (eLearning) prezinta unele avantaje, cum sunt:

  • Asigura accesul tuturor persoanelor dornice de dezvoltare profesionala (exemplu persoanele imobilizate, cu handicap);
  • Asigura accesul fiecarui cursant la material exact cand si unde este necesar;
  • Ofera posibilitatea integrarii unei varietati de medii de invatare: text, grafica, imagine statica si animata, sunet, scurte filme;
  • Ofera acces la materiale din alte surse prin legaturi directe din site-ul de origine;
  • Asigura legatura directa cu tutorii si cu alti cursanti, prin intermediul platformei e-learning;
  • Se evita consumul de hartie;
  • Nu necesita spatii de depozitare si personal numeros;
  • Are costuri de expediere reduse;
  • Asigura flexibilitate pentru cursanti in alegerea formatului documentelor (electronic sau hartie).

Asadar, e-learning se adreseaza tuturor celor ce doresc sa invete, indiferent de varsta sau pregatire. E-learningul este deci o varianta a dezvoltarii profesionale si formarii continue a educatiei permanente in societatea informatizata.

§         Daca cursantul invata mai bine prin citit, acesta cauta un curs cu e-books, textbooks sau alte tiparituri.

§         Daca cursantul invata mai bine prin ascultat, acesta poate cauta un curs cu lecturi audio pentru a i se explica conceptele.

§         Daca cursantul invata mai bine vazand cum se fac lucrurile, acesta va cauta un curs cu demonstratii grafice care ilustreaza noile idei si concepte.

§         Daca cursantul invata mai bine executand, acesta va cauta un curs cu sarcini de efectuat, colocvii sau exemple de aplicatii practice.

§         Daca cursantul invata mai bine vorbind/comunicand, acesta va cauta un curs cu e-mail, chat sau discutii tematice de grup, pentru a-si impartasi impresiile si pentru feed-back.

Transmiterea de informatii, invatarea intr-un sistem deschis, profesional sustinut constant prin metode si tehnici psihopedagogice speciale devine o marfa ce se cumpara. 

 

 

Surse si Adrese Web Utile

http://www.asociatia-profesorilor.ro/DESPRE-EDUCATIA-ADULTILOR.html

 


Related news items:
Newer news items:
Older news items: