Duminică, 01 Martie 2015 00:13

Efectul de tunel

Efectul de tunelDe cele mai multe ori, cand se discuta despre primejdiile rulajului cu viteza excesiva, sunt aduse in sprijinul argumentatiei micsorarea stabilitatii si manevrabilitatii masinii, precum si reducerea timpului de observare si manevra. Dar aprope niciodata nu se scoate in evidenta elementul cel mai important poate: inrautatirea vizibilitatii.

Multora le vine greu sa creada, dar realitatea probeaza ca, o data cu cresterea vitezei, gradul de vizibilitate se reduce, asa incat numarul de informatii privitoare la situatia din fasia de conducere, ca si claritatea acestora se reduc.

Experimentari cu rezultate indubitabile au aratat ca, pe masura cresterii vitezei de deplasare, unghiul de observare se ingusteaza. Cand vehicului stationeaza, omul aflat la volan are un camp de vedere cu o deschidere de aproximativ 120°, in care poate distinge cu claritate toate detaliile de peisaj, precum si deplasarea lor. Cand masina ruleaza cu 20 km/h, unghiul mentionat se reduce la 80°. In afara acestui unghi, soferul vede obiectele indistinct sau deloc, iar puterea de apreciere a dinamicii obiectelor mobile (viteza de miscare, directia si sensul miscarii etc.) este extrem de mica. La 40 km/h, fasia de observare optimala se reduce la 45°, la 80 km/h ea ajunge la 30°, iar la 100 km/h deschiderea unghiulara a zonei de observare neta este de numai 22°. Peste aceasta viteza se produce asa-numitul “efectul de tunel”: soferul nu mai poate distinge clar decat ceva mai putin de un sfert din totalitatea obiectelor aflate sub incidenta privirii periferice din situatia de stationare.

De exemplu, in imediata apropiere a masinii care se deplaseaza cu peste 100 km/h obiectele se vad difuz si numai cele indepartate, cuprinse int-un unghi de observare mic, se disting cu claritate. Din acest motiv, soferul este tentat sa-si concentreze privirea cu atat mai departe cu cat masina ruleaza mai repede. Este clar ca modificarile de trafic care pot surveni in apropierea vehiculului nu pot fi sesizate la timp de sofer, ceea ce poate conduce la producerea unor situatii limita sau chiar catastrofale.

Si, in legatura cu vizibilitatea, inca o chestiune legata de viteza si alegerea distantei pana la vehicului din fata. In astfel de cazuri, conducatorul auto este tentat sa aleaga distanta tinand seama numai de conditiile de securitate impuse de spatiul minim de franare, fara sa ia in considerare si vizibilitatea.